Založenie živnosti
Ak už máte premyslené v akej oblasti chcete podnikať, vybrané obchodné meno a zostavený podnikateľský plán, je načase pristúpiť k samotnému založeniu živnosti.
Pozor! Od 1. júna 2010 vstúpili do platnosti niektoré zmeny, ktorými sa zmenili podmienky vydávania živnostenských oprávnení a celý proces zakladania živnosti zjednodušili. Zmenila sa aj výška poplatkov.
Tu sme pre vás zhrnuli jednotlivé kroky, ktoré vás dovedú až k získaniu živnostenského oprávnenia. Spolu so zoznamom formalít, ktoré je potrebné vybaviť, sa tiež dozviete, aké dokumenty a doklady si pripraviť, aby vaša návšteva úradu nebola zbytočná. Rovnako máte možnosť stiahnuť si potrebné tlačivá priamo z tejto stránky a ušetriť si tak mnoho času.
1. Vystavenie živnostenského oprávnenia
Na každom obvodnom živnostenskom úrade boli zriadené tzv. Jednotné kontaktné miesta (JKM). Ich úlohou nie je len vystavovanie živnostenských oprávnení, ale aj poradenstvo a poskytovanie informácií o podmienkach prevádzkovania živnosti. Ich služby sú bezplatné.
Pre vybavenie živnostenského oprávnenia platia rovnaké podmienky pre občanov SR aj pre cudzincov. Ako už bolo povedané celý postup pri získavania živnostenského oprávnenia sa značne zjednodušil. Celé vybavenie živnosti prebieha už iba na živnostenskom úrade. Živnostenský úrad sám zabezpečí pre žiadateľa výpis z registra trestov. Rovnako za neho vybaví registráciu na daňovom úrade a v zdravotnej poisťovni.
Od 01.06.2010 obvodný úrad plní úlohu JKM nielen pre činnosti ktoré sú živnosťou ale aj pre činnosti ktoré sú:
- podnikaním na základe iného ako živnostenského oprávnenia
- poskytovaním služieb podľa osobitného zákona
Najdôležitejším krokom je vyplnenie formulára (tlačivo pre fyzické osoby, tlačivo pre právnické osoby)
- pozorne vyplňte svoje osobné údaje, nielen v časti A ale najmä v časti C, nakoľko slúžia na účely vydania výpisu z registra trestov (po novom si už nemusí žiadateľ sám vybavovať výpis z registra trestov ale JKM - "Jednotné kontaktné miesto" si výpis zabezpečí na základe údajov z formulára)
- v časti B je potrebné vyplniť predmety podnikania. Ak viete aký predmet činnosti chcete vykonávať, ale nie ste si istý ako ho správne nazvať (tu si môžete prezrieť zoznam odporúčaných označení voľných živností a ich obsahové vymedzenie a vybrané predmety podnikania jednoducho prekopírovať do formulára)
Rada:
- pred vypĺňaním predmetu činnosti v tlačive si prezrite niekoľko osvedčení o živnostenskom oprávnení iných podnikateľov na www.zrsr.sk, možno vás napadne ďalší predmet podnikania, ktorý by ste na svojom osvedčení o živnostenskom oprávnení chceli mať.
- ak chcete začať prevádzkovať živnosť neskorším dňom ako je deň ohlásenia je potrebné to uviesť v ohlásení, inak je automaticky deň ohlásenia, dňom začatia podnikania. Je to obzvlášť vhodné ak uvažujete o požiadaní príspevku z úradu práce, dotácie, poprípade chcete začať podnikať od istého dátumu.
- v časti D sa vypĺňajú informácie týkajúce sa zdravotného poistenia. JKM za vás vybaví prihlásenie na účely zdravotného poistenia ako szčo vo vašej poisťovni
Poznámka: hoci vás JKM prihlási do zdravotnej poisťovne, do 8 dní od začatia prevádzkovania živnosti ste povinní oznámiť vašej poisťovni výšku preddavkov na zdravotné poistenie, ktoré budete platiť . Rovnako aj všetky ostatné povinnosti vyplývajúce zo zdravotného poistenia (napr. odvod preddavkov, ročné zúčtovanie, odvedenie nedoplatku na poistnom a odpis ročného zúčtovania) budete musieť riešiť priamo na pobočke príslušnej zdravotnej poisťovne a nie na JKM. - do časti E sa vpisujú údaje, ktoré slúžia na registráciu živnostníka pre daň z príjmov fyzickej osoby
Poznámka: JKM prihlasujú živnostníkov iba za platiteľov dane z príjmov. Žiadosti o registráciu za platiteľov iných druhov daní, ako napríklad daň zo závislej činnosti, daň z pridanej hodnoty, spotrebné dane a iné, treba podať priamo na miestne príslušnom daňovom úrade.
Vystavenie živnostenského oprávnenia
Pre vydanie osvedčenia o živnostenskom oprávnení budete potrebovať:
- vyplnené tlačivo na ohlásenie živnosti
- občiansky preukaz
- kolky v príslušnej hodnote (konkrétnu hodnotu kolkov si môžete pozrieť v sekcii Správne poplatky)
- oprávnenie užívať nehnuteľnosť, v ktorej je zriadená prevádzkareň alebo miesto podnikania, ak ich adresy sú odlišné od miesta bydliska
- pri ohlasovacej remeselnej alebo viazanej živnosti je potrebné preukázať odbornú spôsobilosť alebo odbornú spôsobilosť jej zodpovedného zástupcu
- výpis z registra trestov zodpovedného zástupcu, ak je ustanovený
- vyhlásenie zodpovedného zástupcu o tom, že mu nebolo mu zrušené živnostenské oprávnenie z úradnej moci, že nemá súdom alebo správnym orgánom uložený zákaz činnosti týkajúci sa prevádzkovania živnosti
- súhlas zodpovedného zástupcu s ustanovením do funkcie
- vyhlásenie o skutočnostiach, že prevádzkovať živnosť jej neobmedzujú alebo nevylučujú osobitné zákony, na jej majetok nebol ukončený konkurz, po dobu troch rokov po ukončení konkurzu alebo po opätovnom potvrdení núteného vyrovnania, nie však skôr ako po jednom roku od vyporiadania jej záväzkov, ktoré sa viažu ku konkurzu podľa právoplatného rozvrhového uznesenia súdu (ak podnikateľ spôsobil konkurz alebo nútené vyrovnanie úmyselne, môže prevádzkovať živnosť najskôr po piatich rokoch od úplného vyporiadania jeho záväzkov, ktoré sa viažu ku konkurzu podľa právoplatného rozvrhového uznesenia súdu); to isté platí aj v prípade, ak sa v uvedenej dobe navrhlo vyhlásenie konkurzu, návrh sa však zamietol pre nedostatok majetku; fyzická osoba taktiež predkladá vyhlásenie o tom, že jej súd alebo správny orgán neuložil zákaz činnosti týkajúci sa prevádzkovania živnosti, ktorý by trval
Ak má ohlásenie všetky vyžadované náležitosti a podnikateľ spĺňa všetky podmienky ustanovené zákonom, živnostenský úrad je povinný mu vydať najneskôr do 5 pracovných dní odo dňa, keď sa mu ohlásenie živnosti doručilo, osvedčenie o živnostenskom oprávnení. Na osvedčení o živnostenskom oprávnení je okrem osobných údajov a údajov týkajúcich sa predmetu podnikania uvedené aj identifikačné číslo , ktoré mu živnostenský úrad pridelil a pod ktorým bude živnostník svoje podnikanie prevádzkovať.
b) Koncesovaná živnosť - zrušené od 01.06.2010
Kto hodlá prevádzkovať koncesovanú živnosť, je povinný požiadať o vydanie koncesie miestne príslušný živnostenský úrad. Príslušnosť úradu sa riadi obdobne, ako pri ohlasovacej živnosti.
Pre náležitosti žiadosti o koncesiu platia obdobné ustanovenia uvedené u ohlasovacích živností. Ak sú na prevádzkovanie živnosti ustanovené podmienky odbornej spôsobilosti, preukáže fyzická osoba svoju odbornú spôsobilosť alebo odbornú spôsobilosť zodpovedného zástupcu. Tlačivo na ohlásenie koncesie nájdete tu. Oznámenie o ustanovení zodpovedného zástupcu nájdete tu.
Ak živnostenský úrad zistí, že žiadosť o koncesiu nemá všetky náležitosti, vyzve podnikateľa v lehote 30 dní od doručenia žiadosti, aby odstránil nedostatky. Vo výzve mu na to určí primeranú lehotu, najmenej však 15 dní. Ak sú na to závažné dôvody, je možné túto lehotu na žiadosť podnikateľa i opakovane predĺžiť.
Pri rozhodovaní o koncesii živnostenský úrad zisťuje, či sú splnené všeobecné a osobitné podmienky na prevádzkovanie živnosti (stiahnuť tu). Živnostenský úrad si môže vyžiadať vyjadrenie aj od ďalších orgánov, najmä od obce a policajného zboru, ktoré sú povinné ich zaslať najneskôr v lehote 20 dní.Ak nie je splnená niektorá zo stanovených podmienok, žiadosť bude zamietnutá. Živnostenský úrad musí rozhodnúť do 30 dní odo dňa podania žiadosti.
Rada:
Odporúčame vám z vyhotoveného osvedčenia o živnostenskom oprávnení vyhotoviť si hneď niekoľko kópií a originál nosiť len k nahliadnutiu. Budete ich potrebovať pri registrácii na príslušných úradoch a väčšinou ho vyžadujú všade kde vybavujete čokoľvek súvisiace s vaším podnikaním.
Odporúčame vám z vyhotoveného osvedčenia o živnostenskom oprávnení vyhotoviť si hneď niekoľko kópií a originál nosiť len k nahliadnutiu. Budete ich potrebovať pri registrácii na príslušných úradoch a väčšinou ho vyžadujú všade kde vybavujete čokoľvek súvisiace s vaším podnikaním.
2. Registrácia u správcu dane
Ako už bolo povedané, pri vybavovaní živnostenského oprávnenia JKM súčasne zaregistruje podnikateľa na účely dane z príjmov fyzickej osoby a teda kôli tomu už živnostník osobitne na daňový úrad chodiť nemusí.
Správca dane pridelí zaregistrovanému daňovému subjektu daňové identifikačné číslo (DIČ) a o vykonanej registrácii mu vydá osvedčenie (to bude doručené poštou), na ktorom uvedie identifikačné číslo pre konkrétny druh dane. DIČ je podnikateľ podobne ako IČO povinný uvádzať na všetkých daňových dokladoch.
Ak dôjde k zmenám niektorých skutočností uvedených v žiadosti o registráciu, najmä ak zanikne jeho daňová povinnosť pri niektorej dani, je daňový subjekt povinný ich oznámiť správcovi dane do 15 dní odo dňa, kedy vznikli.
Rada:
V súvislosti s vaším podnikaním odporúčame zriadiť si osobitný podnikateľský účet ešte pred samotnou registráciou na daňovom úrade. Prečo je dobré mať zvláštny účet na podnikanie sa dočítate tu.
V súvislosti s vaším podnikaním odporúčame zriadiť si osobitný podnikateľský účet ešte pred samotnou registráciou na daňovom úrade. Prečo je dobré mať zvláštny účet na podnikanie sa dočítate tu.
3. Prihlásenie sa na zdravotnej a sociálnej poisťovni
Ako živnostník ste povinný za seba odvádzať odvody do zdravotnej a sociálnej poisťovne.
a) Zdravotná poisťovňa
Aj prihlásenie do systému zdravotného poistenia v súvislosti so začatím prevádzkovania živnosti vybaví JKM za podnikateľa.
Povinnosťou podnikateľa je do 8 dní od začatia podnikania oznámiť svojej poisťovni výšku preddavkov, ktoré bude odvádzať, pretože poistné sa platí vo forme mesačných preddavkov. Ich výška závisí od vymeriavacieho základu za predchádzajúci rok (podľa daňového priznania). Keďže ako začínajúci živnostník ešte nemáte za predchádzajúci rok žiaden vymeriavací základ, výška preddavku na poistné sa počíta z minimálnej mzdy v danom roku. Viac sa o zdravotnom poistení a odvodoch dočítate tu.
b) Sociálna poisťovňa
Počas prvého roka ste ako začínajúci podnikateľ od platieb odvodov do sociálnej poisťovne oslobodený. V ďalších rokoch závisí to, či budete musieť platiť odvody do sociálnej poisťovne, od celkovej výšky dosiahnutých príjmov v predchádzajúcom roku.
Teda prvýkrát je podnikateľ povinný navštíviť príslušnú pobočku Sociálnej poisťovne až v roku nasledujúcom po roku, v ktorom začal prevádzkovať živnosť, a to do 30. júna a predložiť výpis z daňového priznania k dani z príjmov fyzickej osoby. Na základe neho poisťovňa určí či sa podnikateľ stáva povinne poistenou osobou. Viac sa o sociálnom poistení a platení odvodov dočítate tu.
Rada:
hoci v prvom roku podnikania nie ste povinný platiť odvody do sociálnej poisťovne, môžete sa prihlásiť ako dobrovoľný platca (napríklad na dôchodkové alebo nemocenské poistenie) a platiť si odvody dobrovoľne.
hoci v prvom roku podnikania nie ste povinný platiť odvody do sociálnej poisťovne, môžete sa prihlásiť ako dobrovoľný platca (napríklad na dôchodkové alebo nemocenské poistenie) a platiť si odvody dobrovoľne.
4. Ostatné formality
Doteraz boli spomenuté všetky úkony a povinností súvisiace so založením živnosti, ktoré je začínajúci podnikateľ povinný absolvovať. Je však celý rad ďalších formalít, ktoré sú nevyhnutné, avšak len pre niektorých podnikateľov. Sem patrí:
- zriadenie prevádzkarne
- zriadenie podnikateľského účtu
- ustanovenie zodpovedného zástupcu
- registrácia elektronickej registračnej pokladne
- registrácia platiteľa dane z motorových vozidiel
- registrácia platiteľa dane z pridanej hodnoty
Rada:
Keď podávate akékoľvek potvrdenie, hlásenie, tlačivo či daňové priznanie, vyhotovte si z neho kópiu a na ňu si dajte potvrdiť od úradu, že ste daný dokument podali. V prípade že by sa vaše podanie stratilo, tak máte jednoznačný dôkaz že vy ste podanie uskutočnili a svoje povinnosti si splnili.
Keď podávate akékoľvek potvrdenie, hlásenie, tlačivo či daňové priznanie, vyhotovte si z neho kópiu a na ňu si dajte potvrdiť od úradu, že ste daný dokument podali. V prípade že by sa vaše podanie stratilo, tak máte jednoznačný dôkaz že vy ste podanie uskutočnili a svoje povinnosti si splnili.