Podnikateľský plán
Skôr ako sa bežný človek dá na podnikanie, dosť dlho uvažuje o všetkom možnom, čo s tým súvisí. A ako to často chodí, nie všetky úvahy majú význam. Mnohé sú predčasné, časť úvah je úplne zbytočná, chcel by toho veľa naraz a zároveň nevie do čoho sa pustiť najskôr. Preto aj u začínajúcich podnikateľov má význam napísanie si podnikateľského plánu. Zmyslom tvorby takéhoto plánu je zosumarizovať a následne predstaviť podnikateľskú myšlienku. Núti zodpovedať si množstvo dôležitých otázok a dôkladne si premyslieť, či je daný nápad realistický a aké sú kritické faktory úspechu. Slúži ako návod a zároveň kontrola pri podnikaní. Neskôr môže poslúžiť aj na prehodnotenie možností investovania do jeho ďalšieho rozvoja.
Význam podnikateľského plánu
Prečo má podnikateľský zámer význam pre začínajúceho podnikateľa?
1. Zhrnutie základnej myšlienky
Na jednom mieste možno načrtnúť jadro podnikania, hlavný cieľ, zdroje, ktoré sú potrebné na jeho dosiahnutie, tiež úlohy a úskalia, ktoré treba zvládnuť. V podnikateľský plán by mal odpovedať na tieto základné otázky:
- čo chcem robiť?
- pre koho to chcem robiť?
- aký zmysel to bude mať?
- akým spôsobom to chcem robiť?
- ako začnem?
- ako to celé budem financovať?
- aké to má riziká?
2. Vytýčenie hlavného cieľa alebo jadro podnikania
V každodennom „zápase o prežitie“ je ľahké stratiť zo zreteľa hlavný cieľ a utápať sa v nepodstatných drobnostiach. Úspešní podnikatelia vedia, čo chcú a idú za tým.
3. Rozmenenie hlavného cieľa na jednotlivé časti
Základnú myšlienku plán zvyčajne delí na čiastkové ciele, jednotlivé oblasti a konkrétne úlohy resp. kroky ktorými sa k naplneniu cieľa dopracujeme.
4. Možnosť porovnať plán so skutočnosťou
Plán umožňuje s odstupom času porovnať skutočnosť vášho podnikania s pôvodným zámerom. Uvidíte, či ste mali správny odhad a úsudok. Môžete svoje ciele a plány prehodnotiť, upraviť prípadne si vytýčiť nové.
5. Nevyhnutný podklad na získanie investície, úveru, dotácie
Zámer poskytuje potenciálnemu investorovi, spoločníkovi alebo veriteľovi nevyhnutné informácie, bez ktorých sa nemôže rozhodovať o financovaní alebo spoluúčasti na projekte. Na kvalitne vypracovanom projekte veľa krát záleží budúcnosť, úspech či neúspech.
Druhy podnikateľských plánov
Napriek tomu, že základná myšlienka každého podnikateľského plánu je tá istá a to dať odpoveď na 3 základné otázky:
- kde som? - situácia firmy v súčasnosti
- kam idem? - vychádza zo súčasnej situácie a stanovuje si ciele, zámery do budúcnosti
- ako sa tam dostanem?- nástroje, spôsoby a prostriedky na dosiahnutie týchto cieľov
Môžeme rozlíšiť 3 typy podnikateľských plánov, z ktorých má každý isté špecifiká:
1. Zakladateľský podnikateľský plán (podnikateľský zámer)
- pripravuje sa pred začatím podnikania, keď podnikateľ ešte nemá k dispozícii údaje o predošlej činnosti firmy, o ktoré by sa mohol oprieť
- pozornosť by sa mala venovať analýze podnikateľa
- v čom chcem podnikať
- čo chcem dosiahnuť
- akými prostriedkami a metódami to chcem dosiahnuť
- aký kapitál mám k dispozícii
- hodnotia sa schopnosti a skúsenosti v danej oblasti podnikania
- zakladateľský podnikateľský plán má v skutočnosti tie časti ako strategický podnikateľský plán, len v oveľa menšom a jednoduchšom rozsahu.
2. Strategický podnikateľský plán
- je vnútorný dokument firmy, ktorý je zameraný na to, aký cieľ chce firma dosiahnuť a plán má pomáhať pri dosahovaní týchto cieľov
- kľúčovými časťami plánu sú:
- analýza trhu
- podnikateľské prostredie
- konkurencia
- ekonomické trendy v danej oblasti
- plán zostavuje sám podnikateľ, vo väčších firmách manažment. Strategické plány sa pripravujú na obdobie 3-5 rokov, každoročne sa ešte pripravuje ročný plán
3. Finančný plán
- od strategického plánu sa líši tým, že nie je len vnútorným dokumentom pripravovaným pre potrebu firmy, ale aj pre banky, prípadne pre investorov, ak chce firma získať úver
- banky sa zaujímajú predovšetkým o:
- podmienky trhu
- očakávaný rast financií
- výšku zisku
- návratnosť investícií
Obsah a štruktúra podnikateľského plánu
Každá oblasť podnikania je niečím iná, má svoje špecifiká a podnikateľský plán by to mal odrážať. Z tohto dôvodu neexistuje univerzálna, či jediná správna obsahová štruktúra zámeru.
Každý podnikateľsky plán by však mal pokryť nasledovné okruhy:
I. Zhrnutie
Úvodné jedna maximálne dve strany majú čitateľa oboznámiť s najdôležitejšími informáciami podnikateľského plánu. Cieľom zhrnutia musí byť podanie presvedčivého obrazu o podnikových cieľoch a stratégii ich dosiahnutia. Pri čítaní zhrnutých informácií sa každý rozhodne, či ho zámer zaujal a či ho bude čítať aj podrobnejšie. Napriek tomu, že je to úvodná časť celého zámeru, odporúčame napísať zhrnutie ako posledné, po vypracovaní ostatných častí.
II. Opis firmy
Najskôr si podnikateľ odpovedá na otázku "Kto som?". Prvú kapitolu treba zamerať na predstavenie firmy alebo samotného podnikateľa. Podrobnejšie opísať históriu podniku (pokiaľ existoval) a jeho súčasný stav. Uviesť kto, kedy, kde, s akým názvom a poslaním podnik založil a ako sa podnik vyvíjal. Ak ide o nový podnik, predstaviť ho. Popísať dôvod jeho vzniku, poslanie, právnu formu, vlastníkov firmy, jej umiestnenie, pôvod a veľkosť počiatočného kapitálu a pod. Ak je podnikateľský plán písaný pre szčo, v tejto časti sa uvedú všetky známe oficiálne údaje o podnikateľovi. Mal by charakterizovať jednak jeho vzdelanie, predchádzajúce pracovné a podnikateľské skúsenosti, ale i osobné motivácie, očakávania a ciele vo vzťahu k predkladanému plánu.
III. Opis výrobku alebo služieb
V tejto časti je potrebné čo najpresnejšie popísať predmet podnikateľskej činnosti, teda ponúkaný produkt či službu. Zdôrazniť ako a čím sú produkty resp. služby výnimočné, aké majú úžitkové vlastnosti a výhody pre zákazníkov a taktiež v čom sa odlišujú od ponuky konkurencie. Z podnikateľského zámeru musia byť jasné ciele podnikania. Preto sa konkretizujú ciele ako:
- kvalita
- "dobré" ceny
- nový technologický postup
- široký sortiment
- servis
- funkcie výrobku
- prednosti oproti konkurencii
- rozvoj podniku a pod
Konkurenčnou výhodou môže byť, ak sú k výrobkom (službám) k dispozícii certifikáty kvality, výsledky analýz, výskumov, odporúčania, vyjadrenie spokojnosti zákazníkov, dôkazy o súlade s požiadavkami noriem alebo o pozitívnom vplyve na životné prostredie atď.
IV. Analýza trhu
Analýza trhu sa venuje postaveniu podniku na trhu vo vzťahu ku konkurencii. Popisuje silné a slabé stránky konkurenčnych podnikov, ako aj vlastnú konkurenčnú vyhodu. Okrem analyzy konkurentov zahŕňa aj identifikáciu cieľovej skupiny zákazníkov. Dáva odpovede na otázky:
- Aký je dopyt po mojom produkte?
- Aká je cieľová skupina produktu?
- Ako budem produkt distribuovať mojim zákazníkom?
- Aká je konkurencia v tejto oblasti?
- Kto sú hlavní konkurenti?
- V čom sa líšime?
- V čom som lepší?
- Aké sú silné a slabé stránky môjho produktu a biznisu?
- Aké sú príležitosti a hrozby, ktorým budem čeliť?
Opis trhu
- odvetvie, v ktorom bude firma pôsobiť, aké sú trendy jeho rozvoja, tradície a pod.
- zákazníci – potenciálny, perspektívni, súčasní, ich potreby, nákupné zvyklosti, kúpyschopnosť
- cieľové skupiny – o aké demografické skupiny ide – z hľadiska pohlavia, veku, vzdelania, záujmov, požiadaviek, nákupného správania, územia atď.
- konkurencia – informácie o konkurentoch v regióne (tuzemsko, zahraničie), kto sú a kde sídlia, čo ponúkajú, aký je približne objem ich výkonov, ceny, kvalita. Pokiaľ sú známe, uvádzajú sa slabé a silné stránky konkurencie, ako dlho podniká v oblasti, ako predáva a propaguje svoje výrobky a pod. Porovnávajú sa výrobky (služby) z hľadiska kvality, cien, reklamy. Uvádzajú sa pozitíva i negatíva firmy oproti konkurencii, pričom sa kladie dôraz najmä na výhody oproti konkurencii.
V. Marketing
Samotná kapitola podnikateľského plánu je venovaná marketingu. Mala by obsahovať stručny popis štyroch prvkov marketingového mixu, takzvanych štyroch „P“:
- product – vyrobok alebo služba, ich podrobný opis, aké suroviny a vstupy budete používať, kto budô vaši dodávatelia
- price – cenová politika, spôsob tvorby cien (chceme konkurovať nízkou cenou alebo kvalitou, veľký objem predaja s nízkou maržou alebo naopak exkluzívne produkty s vysokou maržou)
- place – miesto, distribúcia produktov k zákazníkovi, opis spôsobu predaja výrobkov
- promotion – propagácia vyrobkov a služieb, ako oboznámime záklazníkov s našim produktom (letáky, reklama v médiách, bilboardy, podporné akcie, darčeky, zľavy)
VI. Stratégia
Tu je vhodné načrtnúť budúci obraz podnikania, plán jeho rozvoja. Súčasťou podnikateľského plánu byva aj SWOT analýza:
- S trengths - silné stránky, vlastnosti, schopnosti, ktoré napomáhajú dosiahnutiu cieľa
- W eaknesses - slabé stránky, nedostatky, ktoré by mohli sťažiť dosiahnutie cieľa
- O pportunites – príležitosti, vonkajšie podmienky, ktoré môžu dopomôcť k dosiahnutiu cieľa
- T hreats – hrozby, možné riziká
Swot analýza prehľadne ukazuje v čom sú prednosti podnikateľského zámeru, na čom sa dá stavať rovnako však pripomína nedostatky, na ktoré netreba zabúdať a v budúcnosti na nich popracovať. Spomína tiež aké vonkajšie príležitosti a najmä ohrozenia a riziká sa môžu pri realizácií plánu vyskytnúť. Na základe toho treba popremýšľať, ako možno tieto ohrozenia predvídať a ako reagovať na krízové situácie.
VII. Manažment, ľudské zdroje
Budúcich investorov, prípadne banku bude zaujímať, aké majú záruky v kvalite manažmentu. Akú kvalifikáciu, osobné predpoklady a skúsenosti vedenia má podnikateľ. Súčasne ich bude zaujímať, či možno vytýčené ciele reálne dosiahnuť, či je personálne zabezpečená realizácia zámeru (kvalifikácia a štruktúra zamestnancov). Preto je dobré načrtnúť organizačnú štruktúru firmy, počet a profil zamestnancov, spôsob ich výberu, vzdelávania, ich odmeňovanie a motiváciu.
VIII. Technicko – organizačný plán
Rozoberá všetky činnosti potrebné na realizáciu zámeru. Poskytuje budúcemu podnikateľovi podrobny prehľad postupu ako aj časovej náročnosti plánu.V tejto časti treba preukázať, že je predpoklad opísané výrobky materiálne i technicky zabezpečiť a vyrobiť.
Stručný opis:
- charakteru výroby a priestorov, kde výroba bude prebiehať
- materiálového zabezpečenia, technologického procesu, výrobného zariadenia
- zabezpečenia dodávateľsko-odberateľských vzťahov s uvedením dodávateľov, odberateľov
- v prípade zamerania sa na obchodné služby miesta predaja, formy predaja vrátane sprievodných služieb, zariadenia predajných priestorov
Tu je dobré uviesť aj časovú postupnosť jednotlivých krokov, ako je časový horizont vybudovania prevádzky, kedy sa začne výroba, kedy predaj, načasovanie reklamnej kampane a pod.
IX. Finančný plán
Finančný plán je poslednou, veľmi dôležitou časťou podnikateľského zámeru, pretože premieta všetky argumenty predchádzajúcich častí do konkrétnych čísel. Mal každému podnikateľovi ukázať v číslach kedy, a či vôbec, bude jeho podnikanie rentabilné. Vo väčšine prípadov pozostáva z nasledovných častí:
- zakladateľský rozpočet – jednoduchý prehľad toho čo podnikateľ potrebuje na začatie svojho podnikania. Ideálne je to zrhnúť do jednoduchej tabuľky kde na jednej strane je všetko čo potrebujeme kúpiť na začiatok podnikania(stroje, zariadenie, materiál) a na druhej strane zdroje z ktorých to budeme financovať (vlastné zdroje, úver, dotácia)
- výkaz cash-flow – prehľad toku hotovosti, zobrazuje plánované finančné toky najčastejšie pre najbližších 3-5 rokov. Odporúčame si opäť spraviť tabuľku s plánovanými príjmami a výdavkami po položkách (za čo budeme financie získavať a na čo ich použijeme)a po jednotlivých mesiacoch v nej odhadnúť aká bude ich výška (v nasledujúcich rokoch stačí urobiť odhady po štvrťrokoch)
- analýza bodu zlomu - výpočet minimálneho obratu predaja produktov alebo služieb, ktorý musíme dosiahnúť, aby sme pokryli všetky naše náklady, teda aby sme neboli stratoví
Je dobré ak sa pri vypracúvaní finančného plánu podnikatelia poradia s odborníkmi na financie (účtovníkmi, audítormi a pod.). Pretože sú tu žiadúce isté znalosti z oblasti financovania, investovania, tvorby cien, miezd, finančnej analýzy a účtovníctva, o ktorých začínajúci podnikateľ nemá stále presné znalosti či informácie.
Ak podnikateľ predkladá podnikateľský zámer s cieľom získať úver alebo dotáciu, väčšinou už nejde o začínajúci subjekt, ale taký, ktorý už má istú históriu. Vtedy sa do tejto časti plánu prikladajú aj výstupy z účtovníctva za predchádzajúce roky (najčastejšie za predchádzajúce 1-3 roky) s predikciou na roky nasledujúce. Ide o tieto druhy výstupov:
- ak vychádzame z jednoduchého účtovníctva:
- výkaz o príjmoch a výdavkoch
- výkaz o majetku a záväzkoch
- ak vychádzame z podvojného účtovníctva:
- výkaz ziskov a strát
- súvaha
- výkaz cash-flow – výkaz o toku peňazí
X. Prílohy
Do príloh je vhodné dať všetko to, čo podporí argumenty jednotlivých častí podnikateľského zámeru. Napríklad:
- obrázky, fotografie
- kópie diplomov, certifikátov, výsledky testov produktov
- kópie zmlúv, najmä s dodávateľmi a odberateľmi
- výsledky prieskumu trhu,články z tlače potvrdzujúce potrebu ponúkaných výrobkov alebo služieb
- návrhy letákov, reklamy
- cenníky, cenové ponuky
Na záver
Dobre spracovaný podnikateľský plán je jedným z predpokladov úspešného štartu podnikania. Môže mať pár alebo aj niekoľko desiatok strán, vždy záleží od účelu pre ktorý ho píšeme. Ak chce podnikateľ svoj plán použiť na získanie alebo presvedčenie potenciálnych spoločníkov alebo na získanie finančných prostriedkov z banky či iných zdrojov, bude plán pravdepodobne oficiálnejší, názornejší a podrobnejší, ako keby ho písal len pre vlastnú potrebu.
Odporúčame plán písať premyslene a v pokoji, nie na poslednú chvíľu. Je dobré ak mu predchádza určitý brainstorming (hádzanie myšlienok a nápadov na papier bez formálnej úpravy) a až nakoniec sa plán spíše podľa uvedenej štruktúry. Rovnako je dobré plán predtým než ho oficiálne predložíte, dať niekomu objektívnemu prečítať, s cieľom získať ďalšie podnety, nápady ale aj dobre mienenú kritiku. V každom prípade je to váš plán, a ak ste presvedčený že váš nápad je dobrý a originálny, nenechajte sa rozhádzať kritikou alebo nepochopením. Odvážnym šťastie praje a o úspechu vášho podnikania musíte byť presvedčený najmä vy sám.